I en värld som snurrar allt snabbare och med en ökad förväntan på att alltid vara tillgänglig kan ekorrhjulet och alla måsten kännas oändligt. Ingen har obegränsat med energi och hjärnan behöver ibland vila för att kunna fungera effektivt och fokuserat.

Att träna Mindfulness ger just det – förmågan att kunna fokusera lättare, minska ”pladdret” i huvudet och ta aktivt medvetna beslut. Att vara på jobbet även i huvudet när man är där, att vara med sina barn även i tankarna när man är där, osv. Att lära sig fokusera ger mer kvalité vad man än tar sig för.

Mindfulness är ett förhållningssätt till livet. Det är stresshantering, mental träning, medvetenhetsträning där man övar på att fokusera på en sak oavsett vad man än tar sig för. Inom Mindfulness arbetar man med olika attityder som exempelvis att inte döma eller värdera, dvs att skapa distans och medvetenhet till sina egna tankar, att mer bli en betraktare av dina egna tankar.

Många studier har visat att Mindfulness och mental träning ger positiva effekter på hjärnan. Bland annat utvecklas ökad fokus och koncentrationsförmåga, som leder till lägre blodtryck och reducerade stressnivåer, bättre sömn och förbättrat immunförsvar, mer energi och ökad livskvalité. Man vet att hjärnan har en neuroplastisk förmåga och kan bygga om sig själv efter träning, och man har tex sett att aktiviteten i hjärnans alarmcentral, Amygdala, minskar tydligt efter regelbunden träning. Det kan göra  att du fattar bättre beslut och har mer energi över.

Det finns därmed ett affärsvärde i att ha personal som är närvarande, agerar medvetet och fattar kloka beslut. Idrottare, företagare och många andra som vill prestera på topp varje dag och ändå må bra använder sig av Mindfulness.

Flera företag använder sig av Mindfulness som en självklar del i sin av friskvård av både personal och chefer. Några exempel är Google, vårdpersonal, skolor och amerikanska polisen.

 

Jag brinner för…

Jag brinner för positivt tänkande och att ha en positiv inställning till livet, oavsett situation. Jag brinner för att sprida energi, glädje, mervärde och att hjälpa människor att skapa nya goda vanor (HappyHabitz).

Eller som en vän till mig brukar säga: Det vill gärna bli bra!

Att förändra en vana – Mini Habits

När man behöver förändra något, såsom exempelvis att skapa en ny vana så uppstår naturligt ett motstånd. Att komma igång med träning för att åstadkomma en förändring som varar i längden, är det som är svårast. Därför rekommenderar jag en kombination av handledning och egen övning.